torsdag 7. november 2013

~ Sy egen babywrap / bilstolpose ~

Har vært veldig stille fra meg her den siste tiden. Men bloggen har ikke akkurat vært prioritert. Kan nok skrive litt mer om det senere, men nå kommer det hvertfall ett innlegg, ett kreativt innlegg faktisk! 

Jeg har fått meg sy maskin og har prøvd meg på å sy babywrap til bilstolen. Sydde først en i fleece, men Julian ble så svett! Sydde da en ny i ull, og gjorde den litt større og litt annerledes enn den første!

Det var ei i min fantastiske barselgruppe som lurte på hvordan jeg hadde gjort dette, så 
Here we go...
Du trenger ull stoff og stoff til å ha utenpå + tråd. 

Jeg målte først opp "det tynne stoffet" i målene 115x115 cm og la det oppå ull stoffet for å få det like stort. Ullstoffet var ikke rett, så gikk ikke Ann å legge det kant-i-kant! 

Klippet så rundt så det ble jevnt.


Tegnet opp ett lite felt som skulle klippes bort. Tok bort ett lite felt så det ikke skulle dekke babyen når man lukker babywrap'en ;) Målene på "åpningen" er 50 cm lang og 8 cm bred. 

To felt klippet bort.. Symaskinen neste ;)

Sydde først rundt hele, unntatt "øverst" ovenfor der jeg klippet ut innsvingene. Jeg sydde ikke der siden den skulle vrenges. Se bildet under.

Vrengte babywrap'en så den rette siden kom ut. Sydde så rundt hele på utsiden, men sparte øverste biten nå også. 

Brettet den så ullet kom ut, og sydde over på tvers, og klippet av det som er over det som er sydd. Når denne vendes til stjernesiden ut igjen blir det nemlig en hette :) 

La babywrap'en i bilstolen og målte opp der selene sitter. Sydde rundt strekene før jeg klippet hull. Sydde rundt så stoffet ikke skulle revne over tid. Klippet hullene ganske lange så jeg kan justere babywrap'en oppover ettersom Julian vokser :)

Her er "hetten"! Sydde på en liten søt merkelapp - bare for moroskyld ❤️


Lille trives kjempe godt oppi denne, og er alltid akkurat passe varm! Med mindre han har på alt for mye klær under. 

Den opprinnelige oppskriften er hentet fra Idas Mirakel
Jeg har laget den lille innsvingningen istedet for å klippe helt ned, jeg følte jeg mistet så mye stoff på den måten + at jeg har laget min 115x115 istedet for 100x100 (som endte med å bli 85x85 når man skulle klippe bort så masse)

Har du sydd noe spennende du vil dele med deg? 
Jeg ønsker meg flere prosjekt!

❤ Klem fra FruFloden ❤

12 kommentarer:

  1. Så flink du er! Skulle ønske jeg hadde sånne skills. Skjønne Julian! Håper alt er bra med dere:)
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Er bare å prøve seg frem, dette er mitt aller første prosjekt! Så er rimelig overasket over at det gikk SÅ BRA :D

      Klem <3

      Slett
  2. Ooii så flink du er !! Dette skal eg absolutt prøve meg på når eg forhåpentligvis får symaskin til jul;) Trur nemmelig eg har avslørt mamma :P Hehe..
    Fine fine gutten !:)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det burde du gjøre. Det er så gøy når man først setter i gang og faktisk får til :D
      hahah, greit å vite hva man får også! Så kan man planlegge prosjektene sine ;)

      Klem <3

      Slett
  3. Tusen takk for oppskrift. Har vurdert å sy noe sånt no, siden vi får vinterbaby denne gangen. Også er det så kjekt å ha. Så denne skal jeg prøve meg på. har jo faktisk noe fleece liggende nede, så kanskje jeg prøver meg på en sånn først, for ikke å blakke meg helt på ullstoff før jeg har teken på syinga.. hehe.. Men kjenner jeg meg selv rett, så blir det sikkert en 10-12 slike når jeg først kommer igang..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, lurt å prøve med noe annet først :) men barn er jo også forskjellige, er jo ikke sikkert din blir svett av fleece. Julian er veldig varm av seg, så det skal ingenting til før han er svett. Lykke til med syingen, det er utrolig gøy når man får til :D klem

      Slett
  4. Hva heter ullstoffet du har brukt, og hvor har du kjøpt det?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi så sen jeg er til å svare.. Jeg vet ikke hva ullstoffet heter, men har kjøpt det på panduro :)

      Slett
  5. Herlighet, den var fin! Så flink du er!!! Skulle ønske jeg kunne lage sånt og : D

    -Aina Elise

    SvarSlett
  6. Denne har jeg tenkt til å lage til min vinterbaby. Er det varmt nok?
    Er det ullfilt du har brukt? Typ denne: http://www.stoffogstil.no/Katalog/Mode.aspx?group_id=4826&articleid=16902&putinbasket=true

    - Kine

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kine!
      Ja, det er noe ullfilt typ den du linker til.
      Om det er varmt nok er jeg usikker på. Jeg venter jo også vinterbaby denne gangen, men er veldig usikker på om denne blir varm nok for en nyfødt liten en. Den var jo mer enn varm nok til storegullet mitt som var ett halvt år når den værste vintreren var. Når har du termin?

      Slett
  7. Takk for oppskrift! Ble ferdigsydd i går, og det passer supert til bilstolen �� Veldig nyttig ��

    SvarSlett

Hei! Takk for besøket, det hadde vært utrolig hyggelig med en hilsen :) Klem fra FruFloden

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...